PROJEKTY
Układ Otwarty – impresariat artystyczny
Projekt „Układ Otwarty” to impresariat artystyczny naszego teatru, w którym zapraszamy twórców i twórczynie, zapewniając im wsparcie promocyjne oraz techniczne.
Propozycje współpracy prosimy przesyłać na adres: teatr@ukladformalny.pl
W ramach Układu Otwartego graliśmy:
„Pop Porn”, monodram Magdaleny Kolskiej, reż. Magdalena Drab
„Król Duch | 2022″, twórcy: Piotr Mateusz Wach/ Michał Telega/ Piotr Korzeniak/ Marek Szajnar
„Tutaj”, reż. Natasza Sołtanowicz
„Manifest Wiosenny”, reż. Mateusz Brodowski
„Wyrywacz Serc”, reż. Kamil Katolik
„Księga Thota”, performance: Piotr Mateusz Wach
Polskie Heroski [realizowane]
“Polskie Heroski” to trzyletnia inicjatywa artystyczno- edukacyjna, która zapewnia młodzieży z Żeńskich Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych na Dolnym Śląsku włączające i bliskie spotkanie ze sztuką, inspirację oraz narzędzia do rozwoju. Do artystycznej pracy z młodzieżą zagrożoną wykluczeniem społecznym wykorzystujemy innowacyjne narzędzie gier RPG (Role Play Games), które wzmacniamy aktorskimi i teatralnymi inscenizacjami. Uczestniczki wcielają się w bohaterki scenariuszy w trakcie których poznają ważne kobiece postaci z historii Polski, odkrywając ich życie, dążenia i wyzwania. Takie działanie pozwala uczestniczkom na jednoczesne rozwijanie umiejętności społecznych i kulturowych oraz uzyskanie nowej wiedzy z zakresu dziejów Polski. Zwrócenie uwagi na nieoczywiste postaci i postawy, pomaga w nauce krytycznego myślenia wobec narzucanych wzorców, a tym samym w nabraniu dystansu do rzeczywistości, w której często oczekiwana jest radykalna deklaracja po którejś ze stron konfliktu.
Cele programu:
– Inspiracja i edukacja: Chcemy, aby młodzież poznała niezwykłe historie kobiet, które zmieniły oblicze Polski i świata.
– Rozwój umiejętności społecznych: W trakcie gier RPG uczymy komunikacji, współpracy i empatii.
– Wartości historyczne: Poprzez opowieści o bohaterkach, pytamy, czy aby narodzić się bohaterką, trzeba być w sytuacji ekstremalnej. Pokazujemy, że wiele kobiet przyczyniło się do rozwoju nauki, sztuki i polityki w bardziej subtelny, ale równie ważny sposób.
– Wzmacniamy poczucie własnej wartości i tożsamości wśród młodych ludzi narażonych na wykluczenie społeczne.
– Uczymy krytycznego myślenia i szacunku do różnorodności.
– Wykorzystujemy gry RPG, aby wspierać rozwój artystyczny młodych ludzi.
Dzięki dofinansowaniu MKIDN w programie Edukacja Kulturalna możemy poszerzyć ten projekt gier RPG o warsztaty odpowiadające na potrzeby emocjonalne wychowanek i wychowanków MOW – ekspresję przez sztukę aktorską. Inspirując się motywami historycznymi realizujemy warsztaty teatralne, filmowe, rozwijając również bardziej specjalistyczne umiejętności takie jak, animacja lalkowa, pisanie tekstów piosenek czy śpiew.
Celem projektu jest zarówno podniesienie umiejętności społecznych, jak i wzmocnienie rozwoju osobistego poprzez aktywność artystyczną. Podsumowaniem całego przedsięwzięcia będą przygotowane przez podopiecznych MOWów pokazy artystyczne zaprezentowane w ośrodkach i otwarte dla lokalnej publiczności.
Nadrzędnym celem planowanych działań aktorskich jest wsparcie procesu resocjalizacji młodzieży z Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych. Poprzez zaangażowanie w warsztaty artystyczne, młodzież ma możliwość budować pewność siebie, umiejętność wyrażania emocji i radzenia sobie z trudnościami. Pragniemy, aby nasze działania stanowiły nie tylko platformę edukacji artystycznej, ale również narzędzie wspierające proces adaptacji społecznej i osobistej młodych ludzi.
Projekt dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Wspólne wartości europejskie [zrealizowane]
Główną osią projektu „Wspólne wartości europejskie” było skupienie się na różnicach i podobieństwach w rozumowaniu wartości europejskich przez dzieci i młodzież z Polski oraz Ukrainy, a także zagłębienie się w kontekst kulturowy i społeczny charakterystyczny dla miejsca pochodzenia uczestniczek i uczestników warsztatów. Poprzez działania warsztatowo-teatralne powstało 5 filmików – ukazujących przebieg pracy nad projektem.
osoby prowadzące warsztaty WIKTORIA CZUBASZEK, PAULINA MIKUŚKIEWICZ, ADAM MICHAŁ PIETRZAK, PRZEMYSŁAW FURDAK, ELIZAVETA YAKUNINA
tłumaczenie ELIZAVETA YAKUNINA, OLGA KUBERT
reżyseria filmów JERZY GÓRSKI
realizacja i postprodukcja wideo KACPER SCHEFFLER
realizacja i postprodukcja audio WIKTOR GRZEGORZEWSKI
pomoc organizacyjna BARBARA SCHEFFLER
Projekt był finansowany z Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej we Wrocławiu.
II edycja „Lato w teatrze” w naszym teatrze [zrealizowane]
W lipcu 2023 roku ponownie wyruszyliśmy w przygodę z programem „Lato w teatrze”, tym razem przenieśliśmy się do „Przedmieścia przyszłości”, do roku 2223 – świata, w którym brakuje tlenu, a ludzie z pomocą maszyn walczą o przetrwanie. Uczestnicy warsztatów musieli zmierzyć się nie tylko z nową rzeczywistością, ale też musieli rozwikłać zagadkę niewyjaśnionych zdarzeń z sektora Pitagoras 13…
Na naszą misję do Trójkąta z roku 2223 zaprosiliśmy 20. dzieci w wieku 11-14 lat. Wykorzystując świat Science Fiction szukaliśmy najbardziej innowacyjnych i przyszłościowych zmian jakie młodzi chcieliby wprowadzić w swoim otoczeniu.
Półkolonie odbyły się w terminie 10–23 lipca 2023 roku, a w ich ramach miały miejsce: warsztaty teatralne, ruchowe, plastyczne oraz będą bazować na grach RPG (gry wyobraźni). Do budowania światów RPG wykorzystaliśmy nowe technologie AI (sztuczna inteligencja).
Miejsce: Centrum na Przedmieściu – ul. Prądzyńskiego 39A, Wrocław
Lato w teatrze jest programem Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego finansowanym ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Półkolonie są organizowane przy wsparciu organizacji partnerskiej – Dolnośląska Federacja Organizacji Pozarządowych.
Teatr Szczególnie Potrzebny – Kultura Dostępna [zrealizowane]
Zadanie „Teatr Szczególnie Potrzebny” w ramach programu „Kultura dostępna” miało na celu wypełnienie luki w ofercie kulturalnej Wrocławia – dostępu do sztuki dla młodzieży z niepełnosprawnościami słuchu i wzroku. Profesjonalne przedstawienia poruszające problemy rzeczywistości młodych osób, zostały zaadaptowane zgodnie z najwyższymi standardami dostępności i zaprezentowane dla uczniów ze specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych. Spektakle rozszerzone zostały także o warsztaty wykorzystujące pedagogikę teatralną do aktywizowania kompetencji kulturowych młodzieży z niepełnosprawnościami. Celem cyklu było zniesienie barier w dostępie do sztuki dla grupy społecznej szczególnie zagrożonej wykluczeniem kulturalnym, w okresie życia, w którym kontakt z kulturą ma niebagatelny wpływ na rozwój kompetencji kulturowych, wrażliwości i empatii.
Zadanie „Teatr Szczególnie Potrzebny” polegało na organizacji cyklu przedstawień Teatru Układ Formalny dla młodzieży z niepełnosprawnościami wzroku i słuchu pobierającymi naukę w dwóch wrocławskich Ośrodkach Szkolno Wychowawczych kształcących uczniów z niepełnosprawnościami wzroku i słuchu.
Zadanie „Teatr szczególnie potrzebny” dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Wartość dofinansowania wynosi 63 000,00 zł. Całkowity koszt zadania wynosi 87 000,00 zł.
I edycja „Lato w teatrze” w naszym teatrze [zrealizowane]
„Odważni w codzienności” to projekt półkolonii teatralnych dla dzieci w wieku 11-14 lat realizowanych w ramach programu “Lato w teatrze”. Był on skierowany do 20 dzieci w wieku 11-14 lat (10 z Polski i 10 z Ukrainy). Chcieliśmy, aby stał się odpowiedzią na cel, jakim jest integracja dzieci ukraińskich i polskich.
Projekt był realizowany 8-21 sierpnia 2022 roku w Centrum na Przedmieściu przy ulicy Prądzyńskiego 39A.
„Odważni w codzienności” to nauka życia we wspólnocie i zrozumienia wzajemnych zależności. Inspiracją dla projektu była organizacja Hebraz de Paz prowadzona przez Juana Gutiérreza. Gutiérrez podkreślał, że wszystkie międzynarodowe konflikty źródła mają w codzienności. Pandemia i inwazja na Ukrainę mają drastyczny wpływ na funkcjonowanie ludzi w obliczu kryzysu – szczególnie dzieci. Zauważyliśmy rosnącą potrzebę odpowiedzi na pytania: czym jest pomoc? jak pomagać? jak prosić o pomoc? jak działać, aby zachować pokój?
Przemoc i dyskryminacja pojawiają się już w szkołach podstawowych, gdy w jednej klasie stykają się dzieci z różnych rodzin. Bezpiecznymi warunkami do budowania wspólnoty jest kreowanie fabuły przez gry wyobraźni (role-playing game – RPG). Gry polegają na wspólnym dążeniu do wykonania zadania. Wspólnym mianownikiem polskich i ukraińskich uczestników została mitologia słowiańska. Na jej bazie opierało się tworzenie świata i przygód, które zostały inspiracją do scenariusza wydarzenia finałowego.
Lato w teatrze jest programem Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego finansowanym ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Społeczne wyMOWy teatru [zrealizowane]
W realizowanym projekcie „Społeczne wyMOWy teatru” używaliśmy teatru jako realnego narzędzia zmiany i pozytywnego oddziaływania na młodych ludzi. W ramach projektu prezentowaliśmy adaptację „Władcy much”, czyli klasykę światowej literatury pt. „Wszyscy=bogowie we krwi”.
Sztuka była odgrywana na deskach hal sportowych zlokalizowanych w dziewięciu Młodzieżowych Ośrodkach Wychowawczych, które znajdują się na terenie Dolnego Śląska oraz innych województw. Przedstawieniom zawsze towarzyszyły warsztaty, które poruszały trudną, ale niezmiernie ważną tematykę, jaką jest przemoc rówieśnicza. Chcieliśmy w ten sposób wzmocnić kształcenie się pozytywnych relacji oraz skłonić młodzież do głębszych przemyśleń.
Naszym priorytetowym celem było zarówno dostarczenie grupie szczególnie narażonej na wykluczenie społeczne, kontaktu ze sztuką i teatrem, jak i pomoc w procesie budowania tożsamości każdej z jednostek.
Projekt „Społeczne wyMOWy teatru” stanowił syntetyczną część naszej działalności, która wykorzystuje teatr do edukacji, budowy dialogu społecznego i walkę z wykluczeniem kulturowym.
Projekt realizowany był z środków Dyrektora Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura – Interwencje 2020”.
Sąsiedzka Sztuka Gość-inności [zrealizowane]
Adresatami działań projektu „Sąsiedzka Sztuka Gość-inności” były dzieci oraz młodzież mieszkające na Przedmieściu Oławskim. Cel działania stanowiło poszerzenie świadomości na temat różnorodności kulturowej wrocławskich osiedli i zwrócenie uwagi na problemy szeroko pojętych mniejszości zamieszkujących lokalne społeczności. W rezultacie terenowych wizyt studyjnych, przeprowadzanych przez młodzież uczestniczącą w projekcie, została stworzona przestrzeń do twórczej aktywności, poprzez wykorzystanie potencjału kulturowego, wynikającego z eksploracji lokalnych więzi społecznych. Młodzież bezpośrednio uczestnicząca w procesie poznała metody prowadzenia narracji story-tellingowej, podstawy warsztatu dziennikarskiego oraz doświadczy możliwości prezentacji swojej pracy przed większą publicznością.
Grupa pośrednich odbiorców byli przedstawiciele mniejszości narodowościowych udzielający wywiadów i biorący udział w wydarzeniu finałowym. Uczestnictwo pozwoliło im na zaprezentowanie swojej perspektywy, codziennych problemów i zależności w lokalnych relacjach.
Wszyscy pośredni uczestnicy projektu – rodzina młodzieży, członkowie rodzin osób udzielających wywiadów oraz inni uczestnicy finałowego wydarzenia dostali możliwość przyjaznej rozmowy i poruszenia trudnej tematyki budowania otwartej wspólnoty lokalnej, wykorzystując różnice międzykulturowe.
Głównym celem projektu było zebranie wywiadów na temat tolerancji, wielokulturowości w kontekście polskiej tradycji gościnności, które posłużyły do stworzenia scenariusza i przedstawienia teatralnego.
Wydarzenie finałowe przez sytuację epidemiologiczną odbyło się na naszym Facebooku.
Projekt „Sąsiedzka Sztuka Gość-inności” był finansowany w ramach Programu „Wrocławska Strategia Dialogu Międzykulturowego” 2018-2022.